Het museum is open van dinsdag tm zondag van 11 tot 17.00 uur
Statendam 1 (Wilhelminapier), Rotterdam

Aanstaande Evenementen

Eregalerij van de Nederlandse fotografie

In de Eregalerij van de Nederlandse fotografie vertellen 99 iconische foto’s het verhaal van de ontwikkeling van de fotografie in Nederland vanaf 1842 tot nu. De Eregalerij toont de hoogtepunten, vernieuwingen en de enorme stappen die fotografen maakten tussen de uitvinding van de fotografie tot aan de innovaties van nu. De foto’s zijn van iconische waarde door hun maatschappelijke en artistieke betekenis.

WOMXN. Meer dan een muze

Waar vrouwen in musea veelal het onderwerp zijn van een kunstwerk als muze, draait het project WOMXN. het juist om: vrouwen hebben de regie gekregen. Hoe zien zij zichzelf? Hoe willen zij geportretteerd worden? Wat is relevant in hun ogen? Voor het project WOMXN. heeft fotograaf Sebiha Öztaş 23 vrouwen geselecteerd om de kracht die ze uitstralen en hun maatschappelijke bijdrage aan de stad Rotterdam.

Monica Nouwens | This One Is For You Serra

Van 16 december 2023 tot en met 15 september 2024 is in het Nederlands Fotomuseum de tentoonstelling This One Is For You Serra van Monica Nouwens te zien. Speciaal voor het museum creëerde Monica Nouwens een ruimtevullende video-installatie die de bezoeker omhult in de verhalen van de straten van South East Los Angeles.

Themaroute: Wie zijn de vrouwen in de Eregalerij van de Nederlandse fotografie?

In het Nederlands Fotomuseum besteden we ieder jaar speciale aandacht aan de vrouwen in onze Collectie en in de Eregalerij. Want het werk van vrouwen is te lang ongezien gebleven. De themaroute ‘Wie zijn de Vrouwen in de Eregalerij?’ neemt je mee langs tien beelden die opgenomen zijn in de Eregalerij van de Nederlandse fotografie.

I wish there was colour, I wish there was sound

Paul Julien reisde tussen 1932 en 1962 zo’n vijftien keer naar verschillende landen in Afrika. Andrea Stultiens bestudeert sinds 2012 hoe het werk van Paul Julien bijgedragen heeft aan de beeldvorming over Afrika in de twintigste eeuw. De tentoonstelling bestaat uit vijf onderdelen die ieder een specifieke regio belichten: Liberia, Sudan, Sierra Leone, een Batwa gemeenschap (Congo, Rwanda en Oeganda) en Ethiopië.

Zomer in het Nederlands Fotomuseum

Ontdek deze zomer de wereld van de fotografie! Van 13 juli tot en met 25 augustus 2024 organiseren we superleuke activiteiten. Je kunt zelf creatief aan de slag om foto’s te maken zonder camera of je laat je de fijne kneepjes van het vak vertellen zodat je zelf de beste foto’s kunt maken.

Je moest eens weten

Vanaf eind jaren zestig kwamen de eerste vrouwen uit Turkije naar Nederland om hier een nieuw leven op te bouwen. Hoe zagen die levens eruit? We weten er maar weinig van. De tentoonstelling 'Je moest eens weten' en de gelijknamige publicatie van fotograaf en kunstenaar Çiğdem Yüksel, vertellen de verhalen van deze vrouwen.

Zomer in het Nederlands Fotomuseum
van 13 juli tm 25 augustus