Ellen Thorbeckes China

Deze zomer presenteert het Nederlands Fotomuseum de tentoonstelling Ellen Thorbeckes China, waarin foto’s en fotoboeken worden getoond van collectiefotograaf Ellen Thorbecke, gemaakt in China in de jaren dertig van de vorige eeuw. De tentoonstelling vertelt het verhaal van een vrijgevochten vrouw die een unieke positie in de Nederlandse fotografie inneemt en toont een zeldzaam beeld van het dagelijks leven van het China van toen.


Sing-song meisjes van tussen de 8-10 jaar, in opleiding bij een theehuis om mannen tijdens diners te entertainen met zang, dans en voordracht, China (1931-193) © Ellen Thorbecke (1902-1923) / Nederlands Fotomuseum

Het museum beheert het kleine maar buitengewone fotoarchief van Ellen Thorbecke. Het archief bestaat in totaal uit 650 negatieven, waarvan 166 zijn gemaakt tijdens haar verblijf in China. In 1931 vertrok Thorbecke voor een aantal jaar naar China met haar man die daar als gezant werd aangesteld. Van huis uit was Thorbecke journalist en ze schafte voor haar reis naar China haar eerste camera aan. Aldaar begon ze met het fotograferen van het dagelijks leven. De foto’s publiceerde ze in de door haar zelf samengestelde fotoboeken, waaronder Peking Studies (1934) en People in China (1935). Haar fotografie blijkt nu zeer zeldzaam te zijn; er is een beperkte hoeveelheid fotografie van het dagelijks leven van China uit die periode bekend. Bovendien fotografeerde ze met een ongekend open blik, zonder Westers vooroordeel. Dat maakt dat haar werk tot op de dag van vandaag in China nog steeds ongekend populair.  

De tentoonstelling wordt samengesteld door Ruben Lundgren. Hij woont sinds 2007 in Beijing en werkt daar als fotojournalist voor onder meer de Volkskrant en als onafhankelijk curator van Chinese fotografie. Tijdens zijn project over de geschiedenis van het Chinese fotoboek in 2015 raakte hij gefascineerd door Ellen Thorbecke en is naar haar een diepgravend onderzoek gestart.  

Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie, samengesteld door Ruben Lundgren met tekst van Rik Suermondt, kunsthistoricus en ontdekker van Thorbeckes archief. 

Nowhere - Imagining The Global City | Frank van der Salm

Het Nederlands Fotomuseum presenteert in samenwerking met Paradox de tentoonstelling NOWHERE - Imagining The Global City met werk van fotograaf Frank van der Salm. Stedenbouw, als expressie van onze tijd, vormt de kern van zijn werk. Steeds vaker is het beeld dat de architectuur oplevert – Instagrammabilty – belangrijker dan de ervaring van de gebruiker of bewoner. De beeldcultuur als scheppende kracht voor de nieuwe werkelijkheid.


Entracte, 2016 © Frank van der Salm

Een videowall van stedelijke dimensies, aangestuurd door artificial intelligence (AI) vormt de fascinerende vertaling van Van der Salm’s visie daarop. Met behulp van deze technologie haalt de projectie op een experimentele manier onderliggende verbanden tussen zijn werk van de afgelopen vijfentwintig jaar naar boven. Achter de muur, die de tentoonstellingszaal radicaal in tweeën deelt, is een selectie van zo’n vijftien originele foto- en videowerken te zien. Deze wisselt iedere vijf weken van samenstelling. 

Bij Paradox en Hartmann Books verschijnt het gelijknamige boek NOWHERE - Imagining The Global City, ontworpen door Irma Boom. In essays van Shumon Basar (VK), Aaron Betsky (VS) en Urs Stahel (CH) komen fotografie, design, architectuur en filosofie bij elkaar.  

Op dit moment loopt er via voordekunst.nl een crowdfunding voor de realisatie van het boek.

feest | Ed van der Elsken

Het Nederlands Fotomuseum en Rijksmuseum hebben een ontwerp voor een nooit uitgegeven fotoboek ontdekt in de nalatenschap van Ed van der Elsken. Eind 2019 verwierven wij samen met het Rijksmuseum het laatste gedeelte van zijn nalatenschap. Onder de vele verrassingen en vergeten foto’s was ook het ontwerp voor het fotoboek feest, dat Van der Elsken tussen 1950-1960 maakte. Om onbekende redenen is het nooit tot een publicatie gekomen. Nu geven het Rijksmuseum en het Nederlands Fotomuseum het postuum uit. feest bevat een aaneenschakeling van feestelijke gebeurtenissen en de roes die daarop volgt.


Detail contactvel feest- Nederlands Fotomuseum / © Ed van der Elsken

Ter ere van deze speciale uitgave opent in het Nederlands Fotomuseum op 30 oktober een mini-expositie met 8 foto’s uit het boek feest in combinatie met de bijhorende contactvellen. De contactvellen maken duidelijk hoe Ed van der Elsken te werk ging en welke keuzes hij tijdens het fotograferen en later in de Donkere Kamer maakte. ​Ook is er een videopresentatie van het boek feest; je ziet een opname van twee handen die rustig door het boek bladeren. De mini-expo is te zien t/m 6 december 2020.

Rotterdam werkt

Wegens covid-19 is het reserveren van een toegangskaartje met starttijd verplicht. Reserveer uw toegangskaartje(s).
Draag een mondkapje. Dit is te koop in onze museumwinkel.

Zolang de fotografie bestaat hebben fotografen Rotterdam in beeld gebracht. Zij gaven de stad haar gezicht. Na de succesvolle tentoonstelling Rotterdam in the Picture in 2015 presenteert het Nederlands Fotomuseum nu het vervolg: Rotterdam werkt. In deze tentoonstelling staat opdrachtfotografie in Rotterdam van 1864 tot nu centraal. Foto’s die gemaakt zijn in opdracht van bedrijven en overheidsdiensten. Rotterdam werkt neemt je mee door de ontwikkeling van de Rotterdamse havens en bedrijven die altijd gesloten waren voor buitenstaanders. Je ziet veel onbekende foto’s en filmbeelden van mensen, gebouwen, gebeurtenissen en het leven in de stad.
Speciaal voor deze tentoonstelling zijn ze voor even uit de collectie van hedendaagse fotografen en uit de verzamelingen van het Nederlands Fotomuseum, het Stadsarchief Rotterdam, de Koninklijke Verzamelingen en uit bedrijfsarchieven van o.a. Nationale-Nederlanden, Heineken en de Bijenkorf gehaald. Samen tonen ze een veranderende stad die altijd in beweging is en de ontwikkeling van de fotografie van 1864 tot nu.

De tentoonstelling bestaat geheel uit werk dat fotografen hebben gemaakt in opdracht voor bedrijven, organisaties en media in Rotterdam. De fotografen hadden daarbij niet alle artistieke vrijheid, maar moesten voldoen aan de wensen van de opdrachtgever. Het vaak botsende maar verrassende spanningsveld tussen beroepspraktijk, gebonden en autonome fotografie in relatie tot de onstuimige economische groei van Rotterdam sinds het begin van de fotografie is het belangrijkste onderwerp. Ze omvat bekende, minder bekende en vooral ook veel anonieme fotografen die werkten voor talloze fotografische afdelingen van multinationals tot en met de Dienst Bouw en Woningtoezicht. Werkend binnen de strakke kaders van opdrachtfotografie wisten zij hun werk zowel fotografische kwaliteit als artistiek inzicht mee te geven.


Bouw Erasmusbrug, Rotterdam, 1995 © Hajo Piebenga / Nederlands Fotomuseum

Behalve een keur aan fotografische genres en uitingen, geeft de tentoonstelling een zeer gevarieerd, veelal nog onbekend beeld van de Maasstad. In opdracht gemaakte foto’s hadden immers een specifieke functie en werden lang niet altijd in de openbaarheid gebracht, tenzij ze voor bijvoorbeeld reclamedoeleinden waren gemaakt.

Bij de samenstelling van de tentoonstelling wordt geput uit de verzamelingen van het Nederlands Fotomuseum, het Stadsarchief Rotterdam en de Koninklijke Verzamelingen, maar ook uit bedrijfsarchieven van onder meer Nationale-Nederlanden, Heineken en de Bijenkorf. Ook is een keur aan hedendaagse fotografen vertegenwoordigd en is er aandacht voor film. De geselecteerde fotografen zijn overigens niet per se uit Rotterdam afkomstig: kenmerkend is immers ook dat velen van buiten de stad en soms zelfs van buiten Nederland kwamen om hier werk te zoeken.

Maak uw bezoek aan de tentoonstelling speelser door het spelen van ons nieuwe familiespel: 'Zinnige zintuigen'.

Wij danken de volgende partijen voor de betrokkenheid bij de tentoonstelling Rotterdam werkt: Stadsarchief Rotterdam, Koninklijke Verzamelingen, Maria Austria Instituut, Museum Rotterdam, Historische Collectie Nationale-Nederlanden, De Bijenkorf Rotterdam, Shell Historical Heritage & Archive, Stichting, Heineken Collection, Getty Institute Benelux, Tanneke Barendrecht, M.C.L. Berssenbrugge, Roel Dijkstra , Josje van Koppen , Aad Koster , Marien Lindenborn, R.B.H.J. Ronde, Arnoud Voet en Garrelt van Waning.

Evenzeer danken wij de volgende fondsen en stichtingen: Erasmusstichting, Dr. Hendrik Mullerfonds, G. Ph. Verhagen-Stichting, Stichting bevordering van Volkskracht | Fonds op naam Swart-van Essen, Stichting Elise Mathilde Fonds en Stichting Verzameling Van Wijngaarden-Boot.

Spel: Zinnige zintuigen

Wegens covid-19 is het reserveren van een toegangskaartje met starttijd verplicht. Reserveer uw toegangskaartje(s).
Draag een mondkapje. Dit is te koop in onze museumwinkel.

Breng een bezoek aan het Nederlands Fotomuseum en speel samen met je familie het spel ‘Zinnige zintuigen’. Maak spelenderwijs kennis met fotografie en de mooie foto’s in Rotterdam werkt. Het spel is geschikt voor kinderen en volwassenen van 7 jaar en ouder en kan gespeeld worden vanaf 2 spelers.

In de spelletjesdoos ‘Zinnige zintuigen’ zitten een dobbelsteen, vragenkaarten, voelkaarten en een loep. Start op een zelfgekozen plek in het museum en gooi een van de vijf zintuigen op de dobbelsteen. Trek het bijbehorende kaartje bij het zintuig. Op iedere kaart staan vragen die je zintuigen en fantasie prikkelen. Wat zie, hoor, voel, proef, ruik en denk jij bij de foto’s? Ga erover met elkaar in gesprek en gebruik je ogen, oren, mond, handen, neus én je creativiteit. Voor iedereen die het leuk vindt samen een spelletje te spelen en voor ervaren kijkers die eens op een andere manier naar foto’s willen kijken.

Zondag rondleiding Rotterdam werkt

Vanwege de maatregelen rondom covid-19 zijn de rondleidingen tijdelijk op stop gezet.

Het reserveren van een toegangskaartje met starttijd verplicht. Reserveer uw toegangskaartje(s).
Draag een mondkapje. Dit is te koop in onze museumwinkel.

Rotterdam werkt neemt je mee door de ontwikkeling van de Rotterdamse havens en bedrijven die altijd gesloten waren voor buitenstaanders. Je ziet veel onbekende foto’s en filmbeelden van mensen, gebouwen, gebeurtenissen en het leven in de stad. Een ding hebben de foto's gemeen, ze zijn allemaal foto’s die gemaakt zijn in opdracht van bedrijven en overheidsdiensten. Samen tonen de foto's een veranderende stad die altijd in beweging is.

Kom meer te weten over het verhaal achter de foto's in de tentoonstelling Rotterdam werkt tijdens de wekelijkse zondag rondleiding en kom erachter hoe groot de invloed van opdrachtfotografie is (geweest) op de beeldvorming over de stad Rotterdam.  

Somfy photography award 2020 | Gimme Shelter

Wegens covid-19 is het reserveren van een toegangskaartje met starttijd verplicht. Reserveer uw toegangskaartje(s).
Draag een mondkapje. Dit is te koop in onze museumwinkel.

Het Nederlands Fotomuseum presenteert vanaf 2 oktober 2020 de Somfy Photography Award (SPA) 2020 met nieuw werk van negen genomineerde fotografen uit binnen- en buitenland: Roderik Henderson (NL), Géraldine Jeanjean (NL), Stephan Keppel (NL), Matthieu Litt (BE), Antoinette Nausikaä (NL), Martine Stig (NL), Dustin Thierry (NL), Maarten Tromp (NL) en Jordi Ruiz Cirera (ES).


Genomineerden Somfy Photography Award 2020 © Bas Losekoot

Somfy Photography Award SPA
SPA is een tweejaarlijkse internationale fotografieprijs die professionele fotografen de gelegenheid biedt om nieuw werk te maken over een van tevoren bepaald thema. In november 2019 zijn negen kandidaten genomineerd. Deze kandidaten hebben nieuw werk gemaakt binnen het thema ‘Gimme Shelter’. 

Het werk dat zij voor de Award maken is vanaf 2 oktober samengebracht en wordt momenteel getoond in een groepstentoonstelling in het Nederlands Fotomuseum. Aan de hand van de negen werken is op 23 oktober door een internationale vakjury de winnaar bekend gemaakt. Stephan Keppel won met zijn werk Fall out, de Somfy Photography award 2020 en ontving, namens Somfy Nederland, uit handen van de grondlegger van deze fotografieprijs, Huub Koene, de award en een cheque van € 15.000,-. De tweede prijs (€ 5.000,-) ging naar Géraldine Jeanjean voor haar installatie ‘Dehors’. De vakjury bestaat uit Frits Gierstberg (voorzitter), Menno Kooistra (architect van Elephant), Dana Lixenberg (fotograaf), Thomas Seelig (curator/hoofd fotocollectie Museum Folkwang in Essen, Duitsland) en Stephan Vanfleteren (fotograaf). 

 “We zijn zeer verheugd dat we de resultaten van de Somfy Award 2020 in ons huis kunnen tonen’, zegt Birgit Donker, directeur van het Nederlands Fotomuseum. ‘Met het werkbudget dat de fotografen ontvangen kunnen zij nieuw werk maken. En nu dus ook tonen aan het publiek. Op die manier willen wij samen met Somfy bijdragen aan de ontwikkeling van bewezen talent.’

Met de Somfy Photography Award wil de internationaal opererende onderneming Somfy op een inspirerende en creatieve manier haar bijdrage aan het comfort en welbevinden van mensen tot uitdrukking brengen. Het Nederlands Fotomuseum is sinds dit jaar partner van de Somfy Photography Award en wil met dit partnership een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van fotografie in Nederland.

Over het thema ‘Gimme Shelter’
Het thema van de Somfy Photography Award 2020 is ‘Gimme Shelter’: ‘Shelter’ is een overkoepelende, allesomvattende basisbehoefte voor mens en dier: bescherming, beschutting, veiligheid en troost. ‘Shelter’ manifesteert zich niet alleen in fabrieken, kantoren, scholen, woningen en ziekenhuizen, maar ook in de kartonnen doos van de dakloze, de omarming van geliefden, de moeder die haar kind koestert. Comfort, welbevinden en duurzaamheid zijn de drie belangrijkste kwaliteiten die Somfy in gebouwen realiseert. Zij geven uitdrukking aan de belangrijkste basisbehoeften binnen de piramide van Maslow en maken deel uit van ‘The Art of Somfy’. 

De genomineerden
Martine Stig stelt ‘onzichtbaarheid als een mensenrecht’ centraal. Hoe zien computers ons, lezen ze ons? Zijn ze bevooroordeeld? Kunnen we de machine voor de gek houden?

Roderik Henderson (NL) portretteert een jonge vrouw, zittend op een rotsblok in de woestijn aan de voet van de Andes gebergte in Noord-Chili. Henderson fotografeert in 3D. De serie is de uitbeelding van de ervaring van het fysieke contact tussen de jonge vrouw en het rauwe, stekelige landschap.
Neem een 3D bril mee voor een optimale ervaring.

Antoinette Nausikaä kiest de rivier de Seine bij Parijs als werkruimte om daar op een visuele manier het gevoel op te roepen van onderdak en verbinding met de natuur die de Seine oorspronkelijk aan de stad bood.

Stephan Keppel deed een fotografisch en print-technisch onderzoek naar de voormalig atoomschuilkelder ‘Vondelbrug (Brug 200)’ uit de Koude Oorlog. Tegenwoordig worden in de ‘Vondelbunker’ muziekoptredens, debatten, acties en beeldende kunst geprogrammeerd. Keppel is de graffiti en leuzen onder de brug - op zichzelf al een shelter - gaan fotograferen en heeft met deze beelden nieuwe, sterk grafische werken gemaakt.

Géraldine Jeanjean richt zich op de fysieke en symbolische functie van glas waar het gaat om de scheiding tussen binnen en buiten, veilig en onveilig.

Matthieu Litt verkent het terrein 'Ry-Ponet' bij een kleine rivier in het grootstedelijk gebied van de Belgische stad Luik. Deze groene long is een symbool van verzet en een schuilplaats voor mens en dier.

Maarten Tromp creëert een serie portretten van primaten in opvangcentra in Nederland, Spanje en Indonesië. Hoe verhouden we ons als mensen tot de wereld waarin we leven? En wat vertellen de portretten ons over de manier waarop we naar deze dieren kijken?

Dustin Thierry portretteert in deze serie fotografes van kleur, een van de meest gemarginaliseerde groepen waarvan het bestaan in het algemeen en binnen de fotografie wereld in het bijzonder wordt miskend. Binnen de huidige conversatie omtrent diversiteit - of beter gezegd, het gebrek daaraan – in de maatschappij en in de fotografie sector, is een veel gehoorde repliek; ‘we kunnen ze niet vinden’. Dit werk laat het tegenovergestelde zien vanuit een zeer intiem perspectief en heeft als doel van een vooringenomen zeldzaamheid een viering van inclusiviteit te maken. 

 Jordi Ruiz Cirera fotografeert in Mexico migranten en vluchtelingen uit Zuid-Amerika op doorreis naar de Verenigde Staten. Een tocht die door het strenge grensbeleid steeds gevaarlijker wordt. Omdat de Verenigde Staten hun grensbeleid in feite uitbesteden aan Mexico lopen al deze groepen vlak voor hun einddoel vast. En rest hen het lange wachten. Zijn serie gaat over de realiteit van migranten, vluchtelingen en ballingen die overal in Mexico bescherming zoeken.

Translations | Sofie Knijff

Ruim tien jaar reisde fotograaf Sofie Knijff over de wereld en portretteerde kinderen op een bijzondere manier. Ze vroeg de kinderen wat hun dromen waren voor de toekomst en gaf hun de vrijheid zelf dit droompersonage vorm te geven. Dit resulteerde in een rijke serie portretten van kinderen die hun toekomstige zelf zien als bijvoorbeeld jager, stewardess, dokter of journalist. Een ruime selectie van deze portretten is vanaf 3 oktober te zien in het Nederlands Fotomuseum als projectie op de ramen, waardoor na zonsondergang de droomwereld van de kinderen tot leven komt. Op 24 oktober verschijnt bij uitgeverij Hatje Cantz Verlag het fotoboek Translations.

Video clip regie en opname: Oscar Schenk
Violist: Marc Daniel van Biemen, “Capriccio” – Simeon ten Holt

Translations
‘In welke mate worden de dromen van kinderen beïnvloed door hun omgeving, cultuur, geschiedenis en levensomstandigheden?’. Deze vraag was het startpunt van Knijff’s fotografische ontdekkingsreis waar ze onderzoek deed naar de droomwereld van kinderen. Ze trok tien jaar lang de wereld over en fotografeerde kinderen in Mali, India, Zuid-Afrika, IJsland, Groenland, Brazilië, Nederland, Frankrijk, Spanje, China, Mongolië en Sri Lanka. Wat opvalt is dat Knijff in elk land dezelfde neutrale achtergrond gebruikte. Hiermee zorgde ze voor een volledige focus op de innerlijke wereld van het kind.

 ‘Zodra de kinderen voor de camera verschenen vroeg ik hen niet hun droompersonage te spelen, maar het te zijn. Deze transformatie blijft fascinerend om te waarnemen.’  - Sofie Knijff

Knijff nam tijdens haar reizen enkele trends waar. Zo bleken veel kinderen in Mali de wens te hebben dokter te worden, terwijl de kinderen in Groenland het liefst willen werken in lokale winkels, vliegvelden of zichzelf zien als jager. Knijff concludeerde hieruit dat de omgeving en maatschappelijke normen en waarden een grote rol spelen bij het vormen van toekomstdromen.


De jager (groenland); De stewardess (IJsland); De lerares (Mali) © Sofie Knijff

Tentoonstelling
Vanaf 3 oktober is er een bijzondere tentoonstelling te zien op basis van Knijff’s werken. Op verzoek van het Nederlands Fotomuseum heeft Knijff een installatie van haar project gemaakt waarin haar werk geprojecteerd zal worden op de ramen van het Fotomuseum. Zodra de avond valt komen de droomwerelden van de kinderen tot leven. De tentoonstelling maakt deel uit van Nacht in / Dag uit, een nieuw project van het Nederlands Fotomuseum waar kunstwerken geprojecteerd worden op de ramen van het museum. Van 3 oktober tot en met 6 december zal de installatie, vanaf zonsondergang tot zonsopgang, vanuit de straatkant te zien zijn.

Publicatie
De kinderportretten worden gebundeld in het fotoboek Translations. Het boek is vormgegeven door ontwerpers Kummer&Herrman en wordt uitgegeven door Hatje Cantz Verlag. In het boek staan 50 kinderportretten, begeleidt door een essay van Rutger van der Hoeven.

Biografie
Sofie Knijff (België, 1972) studeerde aan de toneelacademie in Maastricht en later aan de Fotoacademie in Amsterdam. In haar werk komen deze twee disciplines zichtbaar samen doordat ze documentaire en geënsceneerde beelden combineert. Haar werk is te zien geweest bij diverse musea en fotofestivals, waaronder Les Rencontres d’Arles Photo Festival en NY Photo Festival. Knijff werkt regelmatig voor onder meer De Volkskrant, NRC, Parool en haar werk is gepubliceerd in internationale media als The Huffington Post en The New Yorker.

STAY HEALTHY | PAULIEN OLTHETEN

Het Nederlands Fotomuseum presenteert tot en met 13 september drie werken van Paulien Oltheten: Stay Healthy (2020), Meanwhile I’m doing exercise (2017) en Kapitalism (2016).  De presentatie is een combinatie van actueel werk en de recente aankoop van het project Meanwhile I’m doing exercise, waar het werk Kapitalism thematisch bij aansluit.

Stay Healthy
Met het werk Stay Healthy gaan we in op de actualiteit. Het publieke domein staat in 2020 plotseling in een ander perspectief. Stay Healthy is een serie van 15 korte videoportretten, waarin Oltheten een verscheidenheid aan interpretaties en omgangsvormen tussen personen in Amsterdam en omgeving laat zien.

Vanwege de wereldwijde pandemie en de oproep om binnen te blijven, initieert TAAK de serie ‘In Quarantaine’, waar kunstenaars de ruimte krijgen om hun reflecties, overwegingen en ideeën over deze uitzonderlijke periode in tekst, audio en beeld te delen.

Paulien Oltheten is een van de kunstenaars die op uitnodiging van TAAK nieuw werk maakt tijdens de COVID-19 pandemie. Oltheten gaat hiervoor op zoek naar voorbeelden van menselijk contact binnen die stilte en steriliteit. Vergeleken met andere landen biedt Nederland in deze periode nog relatief veel ruimte aan individuen om de maatregelen naar eigen inzicht vorm te geven.


Statue, Boedapest, still uitMeanwhile I’m doing exercise, 2017 © Paulien Oltheten

Nieuw in de collectie: Meanwhile I’m doing exercise
Het Nederlands Fotomuseum heeft met particuliere bijdragen belangrijk nieuw werk kunnen aankopen. Het gaat om audiovisueel werk van 25 videofragmenten en honderd foto’s, waarmee Oltheten de toeschouwer meeneemt op een visuele reis door Albanië, Macedonië, Griekenland, Servië, Hongarije, Oostenrijk en Duitsland, waarin ze kleine, poëtische menselijke gebaren vastlegt over de belangrijke ‘ politieke ‘gebeurtenissen die op de achtergrond plaatsvonden. Filmbeelden, stills en foto’s wisselen zich in dit audiovisuele werk af.

Paulien Oltheten observeert in haar werk de manier waarop mensen zich in de openbare ruimte gedragen en bewegen. Deze observaties legt ze vast door gebruik te maken van fotografie en film. Met de thematiek en haar behoefte om continu te reflecteren op de wereld, sluit haar werk naadloos aan bij het collectiebeleid van het Nederlands Fotomuseum.

Deze aankoop is mogelijk gemaakt dankzij de Fotomuseum Collectors Council. Meanwhile I’m doing exercise (2017) is de derde aankoop die het museum met hun bijdrage deed. Eerder dit jaar zijn twee aankopen bekendgemaakt; The Migrant van Anaïs López en zeven sleutelwerken van Charlotte Dumas.


Kapitalisme, Thessaloniki, still uit  Meanwhile I’m doing exercise,  2017 © Paulien Oltheten

Kapitalism
In deze video toont Paulien Oltheten drie Grieken op leeftijd die ieder afzonderlijk stoppen bij een specifiek parkbankje voor hun gymnastiekoefeningen. Op het bankje staat het woord Kapitalism. De combinatie van een graffitikreet en stramme bewegingen werkt op de lachspieren. Maar er is ook commentaar in te lezen: stil protest, onverschilligheid, verbeten trots. De man en het bankje zijn meer dan een ochtendritueel.

Met dank aan: TAAK

TAAK onderzoekt, ontwikkelt en realiseert nieuwe vormen van kunst in het publieke domein en alternatieve vormen van opdrachtgeverschap. Dit initiatief wordt gesubsidieerd door Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK).

Gallery Les filles du calvaire, Paris

Lees voor uw bezoek aan het museum onze veiligheidsmaatregelen.

Masterclass Fine Art Zwart/Wit - Aanmelden Fan, Friend, Ambassador

Als Fan, Friend of Ambassador van het museum ontvangt u 25 euro korting op de Masterclass Fine Art Zwart/Wit. Fans, Friends en Ambassadors kunnen zich inschrijven door onderstaand formulier in te vullen. 

Nog geen Fan of Friend? Meld je aan en geniet van deze korting. Meer informatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gebouw Las Palmas Wilhelminakade 332, 3072 AR Rotterdam +31 (0)10 203 04 05 info@nederlandsfotomuseum.nl

© 2016 - 2019 Nederlands Fotomuseum. WooCommerce door Redkiwi