27.02.2020

Op vrijdag 21 februari openden we onder grote publieke belangstelling twee nieuwe tentoonstellingen in het Nederlands Fotomuseum: De collectie belicht door de Rotterdamse fotograaf Marwan Magroun en De Migrant, een vogel op de vlucht van Anaïs López. In gezamenlijkheid van museumbezoekers, genodigden, familie en vrienden toonden fotografen Magroun en Lopéz hun werk, aangevuld met hun selectie uit de collectie van het fotomuseum. Het resultaat is een bijzondere mix aan beelden die verrassend goed bij elkaar blijken te passen. Beide tentoonstellingen passen in de nieuwe koers van het fotomuseum waarin de Nederlandse fotografie centraal staat en dit getoond wordt aan een zo breed mogelijk publiek. Ook deze opening laat opnieuw zien dat fotografie vóór en van iedereen is. Bezoekers reageerden enthousiast: "De deur van het Nederlands Fotomuseum is breder geworden."


Opening 21 februari 2020 © Fred Ernst

Over De Migrant | Anaïs Lopéz
Een jaar geleden kocht het Nederlands Fotomuseum het multimedia project De Migrant, een vogel op de vlucht van Anaïs Lopez aan. Met fotografie, audio, video en tekst neemt López je mee op een unieke reis, waarin de Javaanse Myna, een zwart vogeltje, de hoofdrol speelt.

De tentoonstelling is het sluitstuk van het project The Migrant, dat Anaïs López samen met producent Prospektor ontwikkelde en werd vormgegeven door Kummer & Herrman. In de tentoonstelling komen alle onderdelen voor het eerst bij elkaar: fotografie, video, boek en het onderliggende onderzoek. Van de belangrijkste fotografische werken is de helft nog nooit eerder getoond. Speciaal voor deze tentoonstelling heeft Lopéz beelden toegevoegd uit de collectie van het Nederlands Fotomuseum van de Javaanse Myna in Indonesië uit de tijd voordat de vogel naar Singapore kwam. Voor Lopéz was de vondst een grote verrassing en de laatste ‘missing link’ in het verhaal over Myna.

Het was onze grote wens om het te kunnen presenteren aan het publiek. Na het fotomuseum reist de tentoonstelling door naar de plekken waar de reis van Lopéz begon en waar het verhaal zich afspeelt: Singapore, Indonesië, Engeland en Myanmar.


Opening 21 februari 2020 © Fred Ernst

Over De collectie belicht door Marwan Magroun
Voor de zevende keer op rij presenteert het fotomuseum De collectie belicht door. In vervolg op Bertien van Manen vroegen we de jonge Rotterdamse fotograaf Marwan Magroun (34) een selectie te maken uit de 5.5 miljoen beelden uit onze collectie. Zijn zoektocht startte hij met de zoekterm ‘Tunesïe’, het geboorteland van zijn ouders. Hij wilde weten welke Nederlandse fotografen er iets hebben gefotografeerd. En wat. Hij stuitte op een hele bijzondere ontdekking: een foto van zijn grootvader door Ed van der Elsken gemaakt in Djerba in 1968. Magroun was er bij de opening nog beduusd van. In de toelichting die Martijn van den Broek (Hoofd collectie) gaf, hoorde het publiek dat het een groot toeval was dat Magroun op deze foto stuitte. Oorspronkelijk had Van der Elsken deze foto nooit in zijn geheel gepubliceerd en was de foto afgesneden zonder Magrouns opa erop. De fotomuseum heeft er destijds voor gekozen de foto toch in zijn geheel op te nemen in de beeldbank. Dat Magroun zijn opa terug vond in de beeldbank is dan ook wonderlijk te noemen.

 
Opening 21 februari 2020 © Fred Ernst

Via ‘Tunesië” vervolgde Magroun zijn zoektocht verder naar ‘Rotterdam’, de stad waar hij geboren werd en opgroeide en zelf zijn eerste foto’s maakte. Het was moeilijk selecteren uit de vele mooie en indrukwekkende foto’s in de collectie, vertelde hij. Deze tentoonstelling toont daarom ook meer beelden dan in eerdere edities. Uiteindelijk kiest hij voor foto’s van Ton den Haan, Robert de Hartogh en Peter Martens, die de arme Rotterdamse wijken in de jaren 70 en 80 in beeld brachten. Hij valt als een blok voor de foto’s van Carel van Hees, de bekende Rotterdamse fotograaf die als een van de eerste fotografen een ander perspectief kiest op het thema migratie. Voor Magroun zijn zijn eigen foto’s weer een reactie op de foto’s van Van Hees. Van ‘onderwerp’ voor Nederlandse fotografen beschouwt Magroun zich als kind van Tunesische migranten nu de verteller. ,,Migratie is een groot thema, maar het verhaal erover is niet eendimensionaal.”

Gebouw Las Palmas Wilhelminakade 332, 3072 AR Rotterdam +31 (0)10 203 04 05 info@nederlandsfotomuseum.nl

© 2016 - 2019 Nederlands Fotomuseum. WooCommerce door Redkiwi

Vanwege de corona virus maatregelen wordt uw webshop order tijdelijk niet verwerkt / Due to the corona virus measures your webshop order will temporarily not be processed. Sluiten