Eregalerij van de Nederlandse fotografie

9 juni 2021, 11.00 - 31 december 2025, 17.00

Eregalerij van de Nederlandse fotografie Nederlands Fotomuseum

In de Eregalerij van de Nederlandse fotografie  vertellen 99 iconische foto’s het
verhaal van de ontwikkeling van de fotografie in Nederland vanaf 1842 tot nu.
De Eregalerij toont de hoogtepunten, vernieuwingen en de enorme stappen die fotografen maakten tussen de uitvinding van de fotografie tot aan de innovaties van nu. De foto’s zijn van iconische waarde door hun maatschappelijke en artistieke betekenis.

180 jaar fotografie

Handboogstraat 23, Amsterdam, 1892 - 1897 toegeschreven aan George Hendrik Breitner

De Eregalerij begint met de vroegste voorbeelden van foto’s, de zogenoemde daguerreotypieën, en toont werk van tientallen fotografen die grenzen opzochten en nieuwe technieken ontwikkelden. Van zwart-wit naar kleurenfotografie tot aan het digitale tijdperk.

Touareg Vrouwen, Mali, 1964 Violette Cornelius

De Eregalerij is om iedereen te inspireren met beelden uit de boeiende ontwikkeling van 180 jaar fotografie. Bewonder foto’s van onder andere Anton Corbijn, Ed van der Elsken, Violette Cornelius, Erwin Olaf en vele anderen. Ontdek de iconen van de toekomst. Samen tonen ze de rijkdom van de Nederlandse fotografie.

Eregalerij van de Nederlandse fotografie App

Met levendige beeld- en audioverhalen wordt bij iedere foto uitgelegd wat deze zo bijzonder maakt en waarom deze een plek in de Eregalerij verdient. De app is te downloaden via de Apple App Store en via Google Play.  Scan de QR codes en ontdek alle 99 verhalen.

Eregalerij 99+1

De Eregalerij bevat één lege lijst die symbool staat voor de foto die — bewust of onbewust — niet is gekozen of niet bekend was. Dit beeld is open gelaten en dat is de keuze van het publiek. Via de App van het Nederlands Fotomuseum maak jij  jouw Eregalerij compleet: 99+1.

Begin:
9 juni 2021, 11.00
Einde:
31 december 2025, 17.00
Evenement Categorie:
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Iedere twee weken een update in je mailbox
nl_NLNederlands