Beeldvorming van de oorlogsverwoestingen wordt doorgaans bepaald door fotografen die werkzaam waren in de Randstad. Talloos zijn de foto’s van de Hongerwinter in Amsterdam, het bombardement van Rotterdam en de bouw van de Atlantikwall in Den Haag. In de rest van Nederland werd vanzelfsprekend ook de impact van de bezetting vastgelegd door zowel professionele fotografen, als een groeiende groep amateurs. Eén van hen was de Brabantse fotograaf Martien Coppens (1908-1986).


Het neerhalen van de muren van de Claaskerk, Venlo (1945); Martien Coppens, graven van geallieerde soldaten bij Overloon (1945) © Martien Coppens / Nederlands Fotomuseum

Coppens was tot op dat moment vooral bekend geworden door zijn portretten van Brabanders. Kort voor de oorlog begon hij erfgoed en monumenten te fotograferen, alsof hij de oorlogsdreiging voelde. De bombardementen en beschietingen voorafgaand aan de bevrijding legden vele kastelen en kerken in puin. Met dramatisch gemanipuleerde afdrukken schiep Coppens een somber en surreëel beeld van vernieling en ruïnes. Fotografie was voor hem een persoonlijk expressiemiddel en laat in zijn fotoboek Impressies 1945 ‘ellende als schoonheid’ zien

Kerkklok in groententuin, Vierlingsbeek (1944-1945) © Martien Coppens / Nederlands Fotomuseum

 

Gebouw Las Palmas Wilhelminakade 332, 3072 AR Rotterdam +31 (0)10 203 04 05 info@nederlandsfotomuseum.nl

© 2016 - 2019 Nederlands Fotomuseum. WooCommerce door Redkiwi