Tijdens de Duitse bezetting was het lastig om te fotograferen. Alleen met een perskaart kon je je beroepspraktijk uitoefenen. Fotograaf Charles Breijer liet zich registreren en gebruikte zijn perskaart als dekmantel voor ondergrondse activiteiten. In 1944 werd hij lid van de verzetsgroep De Ondergedoken Camera. De groep deed er alles aan om de bezetting toch in beeld te brengen. De zeer moeilijke omstandigheden vroegen om een sluwe werkwijze. Op een gereconstrueerde opname van Charles Breijer is te zien dat fotograaf Cas Oorthuys zijn camera onder zijn jas verborg. Het waren uiteindelijk de vrouwelijke leden die het meest onopvallend te werk konden gaan. Reconstructies uit de collectie van het Nederlands Fotomuseum laten zien dat Ingeborg Kahlenberg de lens van haar camera uit haar handtas liet steken. Margreet Meijboom gebruikte hiervoor haar boodschappentas, terwijl Andrea Domburg op de wacht stond. Op deze manier kon zo discreet mogelijk gefotografeerd worden.

Meer weten? Check dit boek: De geldjas van Max Nord


Cas Oorthuys met fototoestel verborgen onder jas (gereconstrueerde opname na de oorlog), Amsterdam (eind mei 1945), © Charles Breijer / Nederlands Fotomuseum ⁠
Schaduw van fotograaf die vanuit fietstas illegale opname maakt, hoek Emmalaan-Koningslaan, Amsterdam (december 1944), © Charles Breijer / Nederlands Fotomuseum ⁠
Andrea Domburg en Margreet Meijboom demonstreren na de bevrijding de werkwijze van fotografen van 'De Ondergedoken Camera', Amsterdam (1945), © Charles Breijer / Nederlands Fotomuseum
Ersatzkommando van Waffen SS op de hoek Dam-Nieuwendijk, opname met in fietstas verborgen fototoestel, Amsterdam (1944), © Charles Breijer / Nederlands Fotomuseum ⁠

Gebouw Las Palmas Statendam 1 (Wilhelminapier), Rotterdam +31 (0)10 203 04 05 info@nederlandsfotomuseum.nl

© 2016 - 2019 Nederlands Fotomuseum. WooCommerce door Redkiwi